Friday, March 27, 2015

MESYUARAT AKTA AGROLOGIST BIL 1/2015

Salam Perpeta,

Mesyuarat mengenai Akta Agrologist telah diadakan pada 19 Mac 2015 di Aras 13, Bahagian PSM, Jabatan Pertanian, Putrajaya. Mesyaurat ini sepatutnta  dipengerusikan oleh Y Bhg Datok Ketua Pengarah Pertanian tetapi diganti dengan TKPP(O) Pn Hajah Norma Othman dengan dihadiri oleh beberapa pihak berkaitan termasuk Presiden Perpeta dan SU Agong Perpeta. Mesyuarat ini telah pun membincangkan status semasa penyediaan Draf akta Agrologist kepada Penasihat Undang-undang PUU (MOA) untuk dikemukakan kepada kerajaan setelah dimulakan gerakan ini secara serius semanjak 3 tahun lalu. Draf yang telah dimulakan penulisan semenjak dulu telah diteliti oleh pihak PUU beberapa kali.


Pembentangan dan sessi soaljawab dengan Profesional Doktoe Veterinar dan Maljis Profesional Juretera Malaysia juga dibincang dengan panjang lebar. Dr Helen daripada JPV Putrajaya yang juga Setiausaha Akta Profesional Dr. Verterinar membentangkan bagaimana Lembaga NGO ini dipengerusikan oleh JPV sendiri sebagai 'care taker'. Ia mempunyai eramai 1,300 ahli dengan akta sendiri. Bagi Ir Asaari daripapa Majlis Kejuruteraan pula memang 20 tahun berpengalaman dengan Akta Jurutera yang mempunyai lebih 6,000 ahli dan juga syarikat bergabung. Ia masih dikawal oleh kerajaan dengan Ketua Pengarah JKR sebagai presidennya. Kedua-dua badan profesional ini mempunyai akta yang melindungi hak orang ramai dengan pengamalan dilakukan melalui banyaki jawatankuasa dibawah Lembaga (JPV) dan Majlis (Jurutera). Penjelasan bagaimana Akta Agrologist sepatutnya dijalankan masih jauh lagi dakwa mereka.

Tahap ketiga mesyuarat adalah dengan PUU MOA dan Jabatan Pertanian. Jika inginkan ia berlaku sebaiknya Jabatan Pertnian menyemak dan tulis semula draf akta ini untuk di jadikan 'baby' oleh Jabatan Pertanian. badan AIM sebagai badan NGO tidak sesuai membawa akta ini kepada pihak atasan disebakan kedudukannya. Perbincangan lenjut perlu diselaraskan oleh Bahagian PSM, Pengurusan, PERPETA dan lain-lain pihak berkaitan agar ia menjadi realiti. Akta Agrologist sedia ada perlu disemak semula. 

By,
Presiden PERPETA
Jabatan Pertanian
Putrajaya
(19 Mac 2015)

No comments:

Post a Comment