Sunday, January 6, 2013

MESYUARAT KHAS AGROLOGIS

SALAM SEMUA,

Satu mesyuarat khas oleh semua AJK PERPETA akan diadakan pada 8 Januari 2013 di Aras 26, Jabatan Pertanian, Putrajaya. Mesyuarat ini akan dipengerusikan oleh Presiden PERPETA untuk membincangkan satu deraf cadangan penubuhan Akta Agrologis Malaysia. Apakah dia 'Agrologis'?. Mungkin ramai diantara kita tidak pernah dengar atau telah tahu serba sedikit mengenai perkataan ini. Agrologis (Agrologist) adalah gelaran nama professional yang akan digunakan untuk mereka yang terlibat dengan sektor pertanian sebagai satu profesonalisma. Ianya merupakan satu gelaran seperti 'Ir' (Jurutera), 'Dr' (Doktor), 'Sr' (Surveyor) dan beberapa lagi gelaran yang bergabung dibawah BIM.  Mereka yang layak memohon dikalangan profesional pertanian (termasuk ahli-ahli PERPETA).

Satu bengkel pertama melibatkan lebih 80 peserta daripada pelbagai lapisan peserta akan mengikuti bengkel pada 10 Januari 2013 di Dewan Besar , ILPP, Serdang, Selangor. Mereka terdiri dari pegawai kerajaan daripada pelbagai kementariam, Ahli Akademik dari Universiti2, NGO, Swasta, Plantation Group, Penyelidik, Peniaga dan sebagainya. Ketua Pengarah Pertanian merupakan ketua penyelaras penubuhan Akta Agrologis Malaysia dengan sokongan daripada AIM. 

Mesyuarat ini akan membincangkan deraf cadangan yang telah disediakan oleh Jawatankuasa Penubuhan Akta Agrologis Malaysia. PERPETA akan melihat bagaimana ianya dapat menaikan martabat ahli-ahli PERPETA sebagai profesional setelah ujudnya Akta Agrologis ini. Seramai 7 ahli PERPETA dijemout hadir dalam workshop ini. Diharap PERPETA akan dapat menyumbangkan idea-idea bernas dalam cadangan penubuhan akta ini. Wasallam!



By,
Ketua Biro
Pembangunan Modal Insan
PERPETA
Jabatan Pertanian
Putrajaya
(3 Januari 2013)

No comments:

Post a Comment