Wednesday, May 15, 2013

AGEN PENGEMBANGAN CEMERLANG


Agen pengembangan yang cemerlang sering dikaitkan sebagai ikon yang mampu membawa perubahan kepada kommuniti dalam menyelesaikan masalah sosial mahu pun ekonomi secara bersama. Seorang agen pengembangan cemerlang sentiasa mempunyai pemikiran positif dan berkaliber didalam menjalankan tugas. Ini bertujuan untuk sama meningkatkan tahap kehidupan masyarakat dengan meningkatkan pengeluaran dan produktiviti tanaman.

Mulakan langkah pertama kits untuk mengenali pelanggan anda dilokasi dimana anda bertugas. Seterusnya perlu diujudkan suasana mesra dan jalinkan hubungan akrab. Hapuskan sebarang persepsi yang negatif atau hijab yang menghalang perhubungan. Sebaiknya kita perlu memudahkan jalinan komunikasi bersama . Agen pengembangan mampu perlu terus berkomunikasi dalam melaksanakan peranan anda. Kaedah komunikasi yang sesuai perlu digunakan sama ada melalui temubual bersemuka, talifon, SMS, perbincangan dan sebagainya. 

Hayatilah bahawa peranan agen pengembangan adalah:

v     sebagai pendidik yang menyampaikan ilmu dan teknologi;
v     sebagai pembimbing yang memberi khidmat pengurusan ladang, kaunseling dan kemasyarakatan;
v     sebagai pencipta yang menyediakan teknologi yang bersesuaian di lokasi setempat; dan
v     sebagai pemilik maklumat yang mengumpul dan mengemaskini data bagi tujuan pengukuran, penilaian dan perancangan

Untuk terus berjaya, agen pengembagan perlu mempunyai tahap kompetensi yang tinggi kerana anda adalah:

v     pengerak untuk memperkenalkan teknologi terkini yang bersesuaian untuk diterimaguna oleh pelanggan;
v     pengerak untuk mentransformasi pertanian sebagai aktiviti perniagaan;
v     pengerak untuk mencetuskan ide inovasi diperingkat lapangan; dan
v     pengerak untuk memperkenalkan kepada pelanggan dalam bidang industri asas tani

Sepanjang menjalankan tugas di lapangan pula, agen pengembangan merupakan nadi bagi:

v     memahami aktiviti pertanian dan menjalankan analisis diagnostik;
v     menetapkan matlamat untuk dicapai;
v     menetapkan faktor kritikal dan faktor kejayaan dalam mencapai matlamat;
v     mencorakkan proses perubahan sikap dan minda pelanggan; dan
v     menyelaras aktiviti yang perlu dilaksanakan oleh stakeholders yang berkaitan.

Kenali pelanggan anda, dampingi mereka, bertanya khabar dan cetuskan angin perubahan. Renung-renungkan dan hayati dengan sepenuh hati!!!!

By,
Ketua Biro
Perkhidmatan dan Pembangunan Modal Insan
PERPETA
Jabatan Pertanian
Putrajaya
(15 Mei 2013)

No comments:

Post a Comment