Pastinya salah jika kita merasakan agen pengembangan hanyalah terdiri daripada
Agen Pengembangan Kawasan (APK) iaitu Pembantu Pertanian yang memberi khidmat
kepada golongan sasar di peringkat akar umbi. Sebenarnya kita semua adalah agen
pengembangan dan APK adalah sebahagian daripada kita yang berada di barisan
hadapan untuk melaksanakan tugas yang diamanahkan kepada Jabatan Pertanian.
Yang pasti, tugas kita sahaja yang berbeza disebabkan kedudukan dalam hiraki
organisasi, namun matlamat tetap jelas di mana kita diberi amanah untuk
menyampaikan teknologi yang bersesuaian kepada pelanggan. Ia adalah satu amanah
yang dituntut untuk dilunas dengan cara yang terbaik. Mungkin tidak keterlaluan
jika dikatakan bahawa kita berdosa seandainya gagal melunaskannya dengan
sempurna. Justeru itu, tidak dapat tidak kita harus melakukan dengan cara yang
terbaik.
Berdasarkan kedudukan dalam hiraki organisasi, mungkin anda terlibat dalam
perancangan, pemantauan atau pun sebagai pelaksana. Yang pasti, APK ada
peranannya dan begitu juga Penolong Pegawai Pertanian dan Pegawai Pertanian. Kita
semua adalah agen pengembangan. Kita harus bergabung tenaga sebagai satu unit
untuk menongkah arus. Untuk menjalankan aktiviti-aktiviti dalam pengembangan, agen pengembangan harus bijak.
Kita perlu menggunakan pelbagai kaedah komunikasi, samada komunikasi
interpersonal, media masa termasuk ICT. Kita tidak seharusnya menyisihkan diri daripada
golongan sasar dengan menyendiri di pejabat atau hanya mewakilkan sahaja kepada
subordinat kita. Bak kata pepatah, ”gunung sama didaki, lautan sama direnangi”.
Yang pasti kita perlu bersama dan terus berhubung, berinteraksi dan
berkolobrasi. Kita juga perlu kerap turun padang untuk memerhati, mengukur,
menilai dan merektifikasi ke atas apa jua yang terdapat di lapangan. Agen
pengembangan harus memberi panduan atau menyokong golongan sasar dalam konteks
memahami situasi dan membantu menyedarkan mereka terhadap sebarang perubahan
yang berlaku serta mencadangkan tindakan yang perlu dilakukan.
Terdapat beberapa situasi di mana khidmat kita diperlukan. Seringkali
golongan sasar tidak memahami sepenuhnya teknik pengurusan dan kemahiran
pengurusan ladang yang betul. Kehadiran agen pengembangan sewajarnya dapat
memandu petani untuk mendapatkan kaedah baru atau pengetahuan terkini bagi
menyelesaikan masalah yang dihadapi. Dalam situasi lain pula, golongan sasar sangat
memahami masalah yang dihadapi, namun ia tidak dapat mengatasinya disebabkan
faktor penghalang yang lain seperti kekurangan modal atau susah mendapatkan
bekalan sumber atau perkhidmatan yang diperlukan. Di sini, perkhidmatan tetap
diperlu untuk membantu mereka untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi dan
memilih tindakan alternatif yang difikirkan paling sesuai. Dalam situasi lain, bagi
golongan sasar yang lebih inovatif seringkali mereka melakukan pengubahsuaian
teknologi atas inisiatif sendiri, namun kehadiran kita tetap diperlukan di mana
kita boleh membantu dalam memberi analisis kuantitatif dan sokongan penilaian berdasarkan
kepada pengetahuan saintifik terhadap inisiatif yang lakukan untuk memacu
perubahan yang lebih berimpak tinggi.
Jangan tengok-tengok sahaja kerana Nabi SAW bersabda yang bermaksud: ”Demi kemuliaan-Ku dan kebesaran-Ku, Aku akan
menimpakan balasan berat ke atas penzalim di dunia dan akhirat. Dan Aku juga
akan membalas orang yang melihat sesaorang teraniaya dan ia dapat menolongnya
tetapi ia tidak menolongnya” (Riwayat al-Tabrani). Renung-renungkan dan
tanyalah diri kita, apakah kita telah melakukannya yang terbaik!!!!.
By,
Ketua Biro
Pembangunan Modal Insan
PERPETA
Jabatan Pertanian
Putrajaya
(6 Mei 2013)
No comments:
Post a Comment